29 Nisan 2014

Matematik Eğitimi İle İlgili Tasarlanmış Bir Materyal ve Etkinlik Örneği

Etkinliğin Adı: Küçük Adamların Doğum Günü Partisi
Çocukta Geliştirdiği Matematik Kavramları: Sayı, sayma, miktar
Materyali Oluştururken Kullanılan Malzemeler:
                Zemin için;
                Mukavva karton
                Mavi fon kağıdı
                Tırtıklı karton
                Oyun hamuru
                Cırt
                Lacivert renkli kalem
                Yapıştırıcı
                Makas
                Küçük adamlar için;
                Mukavva karton
                 10 renk fon kağıdı
                 Beyaz dosya kağıdı
                 Cırt
                 Lacivert renkli kalem
                Yapıştırıcı
                Makas
                Mum işlevi için;
                Kürdanlar
                Sulu boya
                Makas

Etkinliğin uygulanışı: Öğretmen bütün çocukların görebileceği orta bir noktaya bir masa yerleştirir. Masanın üzerine hazırladığı materyalleri koyar. Çocukların iki materyali de daha yakından görmeleri için kısa süre materyalleri incelemelerine izin verir. Öğretmen bu materyalleri çocuğa bir oyun olarak sunacaktır. Ancak bu oyunu tüm çocuklar bireysel/ teker teker oynayacaklardır. Her bir çocuk için aynı işlem basamakları uygulanacak, bu basamakları geçen çocuk bir yıldız kazanacaktır. Bu oyun düzenli aralıklarla birkaç gün/hafta oynatılabilir. En fazla yıldızı biriktiren öğrenci ödüllendirilir.

          Oyunun basamakları:
Öncelikle çocuk birinci etap olarak kabul edilen ve üç cırttan oluşan materyalden başlar. Birinci etap 3 sorudan oluşmaktadır. Üzerilerinde 1'den 20'ye kadar sayılar bulunan küçük adamlardan 3 tanesini çocuktan seçmesi istenir. Çocuk rastgele seçtiği bu üç adamı cırtların üzerilerine yapıştırır. Öğretmen ilk olarak çocuğa ''Bana en büyük/küçük sayıyı ver'' der. Bu soruyu doğru yanıtlayan çocuk için 2.soruya geçilir. Burada öğretmen 2 adam seçerek şekildeki gibi (10-11-...) cırtlara yapıştırır. Çocuktan sıradaki sayıyı adamlar içinden seçip yapıştırması istenir. Çocuk doğru sayıyı bulup yapıştırır. Ancak bu noktada zorlanan çocuklar olabilir. Onlar için de öğretmen ''Hadi bakalım birlikte sayalım: Bir, iki, üç, dört, beş, altı, yedi, sekiz, dokuz, on, on biir...'' diyerek çocuğun ''on iki'' demesini sağlayabilir. Veya öğretmen çocuğun düzeyine göre sayıları düşük tutabilir. Bunu bilen çocuk için 3. soruya geçilir. Burada çocuklardan sayıları görmeyip sırayı kavramaları istenir. ''Bana 3. adamı göster'' şeklinde. Bu 3 soruyu cevaplandıran çocuk 2.etaba geçer.
2. etabın konsepti doğum günü partisidir. Öğretmen iki farklı torba hazırlar. Birinde 1'den 10'a kadar, diğerinde 10'dan 20'ye kadar olan sayılar yer alır. Çocuk her iki torbadan da bir adam seçer. Bu iki farklı torbanın amacı kolaydan zora gitmektir. Çocuk adamları sırası ile yukarıdan aşağıya yapıştırır. Seçilen bu iki adamın doğum günleri kutlanacaktır. Her çocuğun yaşı üzerindeki sayı kadardır. Yani çocukların üzerilerinde yazan sayılar onların yaşlarıdır. Çocuktan istenen de adamların yaşı kadar mumu pastaya dikmeleridir. Çocuk temsili mumları sayarak istenilen sayı kadar mumu pastaya diker. İkinci adam için de aynı işlem yapılır. İki pasta da mumlanınca çocuğa ''Bana en çok mumu olan pastayı göster'' denilerek çocuğun miktar kavramını kazanması sağlanır. Bütün soruları cevaplandıran çocuk bir yıldız kazanır.
             Bu noktada oyun karmaşık görülebilir. Çocukları zorlayacağı düşünülebilir. Fakat bizim burada tasarladığımız oyunun hedef kitlesi okul öncesinin üst yaş gruplarıdır. Yani artık bu çocukların tek tek saymanın daha ilerisine gitmiş olmaları beklenmelidir. Tabi ki tek tek sayma işlemleri yaptırılabilir. Ancak biraz daha üst düzey düşünmelere geçmelerinin daha fazla yararları olacağı kanısındayım. O nedenle oyunumda sayı saymanın biraz daha ötesine geçerek farklı soru tarzlarıyla sayı saymanın biraz daha ötesine geçerek farklı soru tarzlarıyla sayı sayma becerisini geliştirmeye çalıştım.

Hangi düşünme becerilerinin hangi yönerge ya da soruyla kazandırıldığı:
''Bana çok olanı göster'' , ''Üzerinde 3 yazan adamı göster''  =  Bir niteliği ayırt etme
''Adamın yaşını bul, yaşı kadar mumu pastaya  dik''  =  Eşleştirme (sembol-nesne eşlemesi)
''Her adama 1 mum düşüyor mu?''  =  Birebir eşleme
''Boşluğa hangi sayı gelmelidir?'' , ''Bu adamın kaçıncı olduğunu söyle'' , ''Adamları üzerilerindeki sayılara göre küçükten büyüğe sırala'' , ''Sıradaki sayıyı yerleştir (3-4-...)''  =  Sıralama
''Sence bu adamın yaşı kadar mum bu pastaya sığar mı? Hemen söyle''  =  Sezgisel düşünme
''Sence burada kaç adam/mum var? Biraz düşün''  =  Tahmin etme

Etkinliğin Resimleri:

















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder