Oyunun Süresi: 15 dakika
Oyunun Oynanılacağı Mekân: Salon/sınıf oyunu
Oyunda Kullanılan Materyaller: Çevredeki her türlü nesne
Oyunun Uygulanabileceği Yaş Grubu: 5-6 yaş
Oyunun Etkilediği Gelişim Alanları: Motor gelişim, sosyal-duygusal gelişim, dil gelişimi, bilişsel gelişim
Kazanımlar ve Göstergeler:
MOTOR GELİŞİM ALANI
- Kazanım 1: Yer değiştirme hareketleri yapar.
- Gösterge 2: Yönergeler doğrultusunda yürür.
- Gösterge 3: Yönergeler doğrultusunda koşar.
- Gösterge 4: Belli bir yükseklikten atlar.
- Gösterge 5: Belli bir yüksekliğe zıplar.
- Gösterge 6: Belli bir yüksekliğe tırmanır.
- Gösterge 7: Tırmanılan yükseklikten iner.
- Gösterge 8: Engelin üzerinden atlar.
- Gösterge 9: Koşarak bir engel üzerinden atlar.
- Kazanım 3: Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapar.
- Gösterge 1: Bireysel ve eşli olarak nesneleri kontrol eder.
- Kazanım 4: Küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapar.
- Gösterge 3: Nesneleri üst üste dizer.
- Gösterge 4: Nesneleri yan yana dizer.
- Gösterge 5: Nesneleri iç içe dizer.
- Gösterge 6: Nesneleri takar.
- Gösterge 7: Nesneleri çıkarır.
- Gösterge 9: Nesneleri değişik malzemelerle bağlar.
- Gösterge 10: Nesneleri yeni şekiller oluşturacak biçimde bir araya getirir.
- Gösterge 15: Nesneleri kopartır/yırtar.
- Gösterge 16: Nesneleri sıkar.
- Gösterge 17: Nesneleri çeker/gerer.
- Gösterge 18: Nesneleri açar/kapar.
SOSYAL-DUYGUSAL GELİŞİM ALANI
- Kazanım 3: Kendini yaratıcı yollarla ifade eder.
- Gösterge 2: Nesneleri alışılmışın dışında kullanır.
- Gösterge 3: Özgün özellikler taşıyan ürünler oluşturur.
- Kazanım 6: Kendisinin ve başkalarının haklını korur.
- Gösterge 3: Haksızlığa uğradığında tepki verir.
- Gösterge 4: Başkalarına haksızlık yapıldığında tepki verir.
- Kazanım 7: Bir işi ya da görevi başarmak için kendini güdüler.
- Gösterge 2: Başladığı işi zamanında bitirmek için çaba gösterir.
- Kazanım 8: Farklılıklara saygı gösterir.
- Gösterge 3: Etkinliklerde farklı özellikteki çocuklarla birlikte yer alır.
- Kazanım 10: Sorumluluklarını yerine getirir.
- Gösterge 2: Üstlendiği sorumluluğu yerine getirir.
- Kazanım 12: Değişik ortamlardaki kurallara uyar.
- Gösterge 1: Değişik ortamlardaki kuralların belirlenmesinde düşüncesini söyler.
- Gösterge 3: İstekleri ile kurallar çeliştiğinde kurallara uygun davranır.
- Kazanım 13: Estetik değerleri korur.
- Gösterge 2: Çevresini farklı biçimde düzenler.
- Kazanım 15: Kendine güvenir.
- Gösterge 2: Grup önünde kendini ifade eder.
- Gösterge 4: Gerektiğinde liderliği üstlenir.
DİL GELİŞİM ALANI
- Kazanım 7: Dinledikleri/izlediklerinin anlamını kavrar.
- Gösterge 1: Sözel yönergeleri yerine getirir.
- Gösterge 2: Dinledikleri/izlediklerini açıklar.
- Gösterge 3: Dinledikleri/izledikleri hakkında yorum yapar.
- Kazanım 8: Dinledikleri/izlediklerini çeşitli yollarla ifade eder.
- Gösterge 2: Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorulara cevap verir.
BİLİŞSEL GELİŞİM ALANI
- Kazanım 1: Nesne/durum/olaya dikkatini veir.
- Gösterge 1: Dikkat edilmesi gereken nesne/durum/olaya odaklanır.
- Kazanım 2: Nesne/durum/olayla ilgili tahminde bulunur.
- Gösterge 2: İpucularını birleştirerek tahminini söyler.
- Kazanım 3: Algıladıklarını hatırlar.
- Gösterge 1: Nesne/durum/olayı bir süre sonra yeniden söyler.
- Gösterge 2: Hatırladıklarını yeni durumlarda kullanır.
- Kazanım 5: Nesne ya da varlıkları gözlemler.
- Gösterge 1: Nesne/varlığın adını söyler.
- Gösterge 12: Nesne/varlığın kullanım amaçlarını söyler.
- Kazanım 8: Nesne ya da varlıkların özelliklerini karşılaştırır.
- Gösterge 2: Nesne/varlıkların şeklini ayırt eder, karşılaştırır.
- Kazanım 13: Günlük yaşamda kullanılan sembolleri tanır.
- Gösterge 1: Verilen açıklamaya uygun sembolü gösterir.
- Kazanım 15: Parça-bütün ilişkisini kavrar.
- Gösterge 2: Bir bütünü parçalara böler.
OYUNUN UYGULANMASI
Genel itibariyle sessiz sinemaya benzer bir oyundur. Ancak burada anlatılan filmler, nesneler vs. değil vücudumuzun organlarıdır. Bir grup oyunudur. Çocuklar iki eşit gruba ayrılır. Her grup sırayla kendinden birini anlatıcı seçer. Anlatıcı seçilen kişi diğer grubun ona söylediği organı hiç konuşmadan vücuduyla veya nesnelerle anlatmaya çalışır. Anlatmak için 3 dakika süresi vardır. O anlatırken kimse tahminini söylemez. Süresi bitince grubu bir araya gelerek ortak bir karar verir. Ve bütün grup sadece bir organ ismi söyleyebilir. Söylenilen organ doğruysa artı puan (+) alırlar. Yanlışsa eksi puan(-) alırlar. Sıra diğer gruba geçer. Oyun böyle devam eder. Ancak gruplara tekrar sıra geldikçe anlatıcı kişi değişmelidir. Gruptaki bütün kişiler anlatıcı olduktan sonra oyun biter. Örneğin çocuklar dörder kişilik gruplara ayrıldıysa oyunda 8 kez anlatım gerçekleşir. En çok artı (+) alan oyunu kazanır. Oyun berabere de bitebilir.
OYUNUN UYARLAMASI: Bedensel Engelliler
Sınıfımızda bedensel engelli bir çocuğun bulunduğunu düşünürsek bu oyun aynı zamanda ona da hitap eder. Ancak kolları olmayan bir engelliyi düşünürsek bu durum onun için sıkıntı yaratabilir. Fakat başka organlarını kullanarak bu engeli kısmen de olsa aşabilir. Biz öğretmen olarak ona diğerlerinden farklı imkânlar tanıyıp onun diğerlerinden farklı olarak hareket etmeden sadece konuşarak organları anlatmasını isteyebiliriz. Veya oyunu herkes için hareketsiz konuşma olarak da oynatabiliriz. Böyle olursa yasaklı kelimeler olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder